Manjakani & Kanser Usus.Apa Kaitannya?


Anda tahu kanser usus? apa tanda-tanda anda menghidapinya?

Kanser usus boleh terjadi tanpa gejala yang jelas tetapi ada beberapa tanda yang perlu diberi perhatian iaitu apabila anda mengalami masalah untuk buang air besar. Peringkat awal kanser usus mungkin tidak menunjukkan gejala, tetapi apabila polip mula membesar menjadi tumor, ia boleh menyekat laluan usus dan mungkin menyebabkan pendarahan. Antara gejala kanser usus ialah:

* Kerap buang air tetapi tetap rasa tidak puas.

* Alami masalah sembelit dan cirit-birit berselang-seli.

* Najis bercampur dengan darah.

* Najis berwarna kehitaman (akibat kehadiran darah). Warna najis menunjukkan lokasi pendarahan dalam usus. Jika darah itu merah dan terang bermakna pendarahan berlaku pada bahagian hujung usus yang berdekatan dengan rektum. Najis yang kehitaman menunjukkan pendarahan berlaku pada pertengahan atau pangkal usus (dekat dengan apendiks).

* Perubahan pada bentuk najis (sama ada menjadi semakin kecil atau nipis).

* Perut rasa memulas.

* Terasa asyik hendak buang air besar (walaupun sebenarnya tidak perlu).

* Perut rasa tidak selesa (sama ada senak, sakit atau kembung).

* Muntah.

* Hilang selera makan.

* Berat badan turun tanpa sebab.

* Kerap penat.

* Pada keadaan serius, pesakit mungkin tidak boleh buang air.

KAJIAN DARI INTERNATIONAL JOURNAL OF CANCER STUDIES & RESEARCH MENUNJUKKAN:
Bahan ujikaji yg di beri ekstrak manjakani (quercus infectoria) hampir pulih dari kanser tersebut dalam ms 4 mggu.Namun ini adalah kajian shj.

Berikut petikan dari journal tersebut:
Current medical treatment in colon cancer consists of chemotherapy, hormonal treatment and targeted ther -apy. They are sophisticated, expensive and not wide -ly available. Therefore, a search for novel anticancer agents from natural products may provide an alternative and cost-effective treatment modality [4]. The herbal drug Quercus infectoria is reputed plant in Ayurvedic system of medicine and commonly known as “Ma -juphul” in Ayurvedic literature. Tannins(gallotannic acid) is one of the main constituent found in the galls of Quercus infectoria in 50%-70%. Gallotannic acid which is official tannic acid which is known for its anti-mutagenic, anticancer and antioxidant properties [5]. In present investigation we have studied the anticancer potential of Q. infectoria using 1,2-dimethylhydrazine induced colon cancer model 

Data from our study suggest that Quercus infectoria exerts a chemopreventive effect & its potential as an anticancer drug for the treatment of colon cancer. The anticarcinogenic property of Quercus infectoria in DMH (dimethyl-hydrazine) induced colon carcinogenesis may be due to antioxidant property and reduction in the level of TNF α, TGF β and VEGF.

translate: 
Rawatan perubatan semasa kanser kolon terdiri daripada kemoterapi, rawatan hormon dan disasarkan ther apy. Mereka adalah canggih, mahal.Oleh itu, mencari agen antikanser dari produk semula jadi boleh memberikan suatu modaliti rawatan alternatif dan kos efektif. [4] Ubat herba Quercus infectoria adalah tumbuhan terkenal dalam sistem Ayurveda perubatan dan dikenali sebagai "Ma-juphul" dalam kesusasteraan Ayurveda. Tannins (asid gallotannic) adalah salah satu kompenen utama yang terdapat dalam galls daripada Quercus infectoria dalam 50% -70%. Asid Gallotannic yang asid tannic rasmi yang dikenali dengan sifat anti-mutagen, anti-kanser dan antioksidan [5]. Dalam penyiasatan ini kita telah mengkaji potensi antikanser Q. infectoria menggunakan 1,2-dimethylhydrazine disebabkan kolon model kanser

Data daripada kajian kami menunjukkan bahawa Quercus infectoria memberi kesan chemopreventive & potensi sebagai ubat anti kanser untuk rawatan kanser kolon. agen anticarcinogenic daripada Quercus infectoria dalam DMH (dimetil-hidrazin) disebabkan kolon karsinogenesis mungkin disebabkan oleh antioksidan dan pengurangan dalam tahap TNF α, β TGF dan VEGF.


Popular Posts