Apa Kata dr Hamid Arshat & Rawatan Herba Bagi Fibroid,Endometriosis

Apa kata Dr Hamid Arshat mengenai pengambilan ubat tradisional utk rawatan ketumbuhan fibroid 





RAWAT FIBROID DENGAN KAEDAH HERBA & PEMAKANAN

Selain mendapatkan rawatan dr pakar sakit puan,pesakit bole memilih utk melakukan rawatn alternatif melalui pengambilan herba  yg dpt mengecutkan ketulan fibroid serta memulihkan kitaran haid yg tidak teratur.
Fibroid adalah sejenis ketumbuhan bukan kanser (non-carcinogenic tumor) yg berlaku dalam organ peranakan pada bahagian abdomen. Jenisnya pun ada macam-macam. Boleh rujuk kepada doktor yg lebih arif. Kalau kecil mungkin doktor bagi ubat atau biarkan sahaja. Kalau semakin besar , merisaukan juga tanpa dirawat. Semasa kecil lebih mudah dirawat untuk mengecutkannya menggunakan herba dan pemakanan.

Biasanya fibroid terjadi akibat perjalanan haid yg tak teratur, tak lancar dan selalu mengalami senggugut semasa peringkat remaja lagi. Darah haid dan cebisan tisu endometrium (lapisan dinding dalam pada organ rahim) yg tak habis keluar ini lama-kelamaan menjadi ketulan darah kotor yg besar dan menjadi toksik kepada tubuh. Kuman pun boleh membiak. Setengah wanita ambil anti-biotik dan ubat penahan sakit untuk mengurangkan simptomnya. Tisu dan darah bahagian berkenaan semakin kotor. Inilah punca pertumbuhan tak terkawal sel-sel dan tisu di bahagian rahim akibat tindakan bahan kimia & toksik terhadap DNA sel-sel.

Untuk elakkan fibroid pemakanan yg bersifat memekatkan darah perlu di jauhi seperti makanan segera, makanan yg banyak kimia, makanan yg ada HVO (hydrogenated vegetable oil seperti majerin, creamer non-diary, kek, krim, roti, kuih, shortening, coklat, ayam goreng segera) 

Langkah pertama rawatan adalah membersihkan darah dan bahagian rahim, melancarkan perjalanan darah. Ini dapat melancarkan perjalanan haid bulanan. Tapi setengah wanita berlaku haid yg berlebihan atau lebih panjang sikit daripada biasa. Ada setengah berasa sakit. Banyak herba boleh menjalankan fungsi ini seperti jintan hitam, halba, belalai gajah, aprikot seed, mahkota dewa, keladi tikus, halia, soluble fibre, makanan beralkali, kunyit, mengkudu, kurma merah, daun bidara dsb. Daun durian belanda juga amat baik dalam rawatan fibroid.


Di sini sy nk syorkan herba manjakani.fungsi pertama manjakani akan buang darah kotor yg terkumpul dlm rahim wanita & ini mungkin memberi "side effect" seperti pendarahan yg berlebihan.jika berlaku demikian segeralah berjumpa doktor utk dpatkan nasihat.Namun manjakani elok di teruskan pengambilannya kerana ia akan menjalankan tugas yg ke2 iaitu menghentikan pendarahan teruk ketika menstruasi




Jika tiada perubahan langsung kepada kelancaran haid, maka dos tak cukup. Perlu tingkatkan dos herba tersebut. Contohnya setiap hari serta tingkatkan amaun pengambilan herba. Ini adalah peraturan umum dalam merawat fibroid menggunakan herba.


Kenapa Pilih rawatan Herba?


1. Herba pembersih & melancar edaran darah 

2. Herba yg membunuh sel tumor & seterusnya mengecutkan tumor (selective cytotoxic herbs)
3. Herba antioksidan yg meneutralkan radikal bebas
4. Herba membersih rahim & lancarkan haid
5. Herba kaya mineral & vitamin
6. Herba yg dapat pecahkan & larutkan  ketulan darah beku & sisa tisu endometrium

Jika fibroid ada pendarahan teruk, herba astringent dapat mengecutkan salur darah ke rahim.Juga menutup bukaan saluran darah kapilari pada tisu fibroid yg berada dekat permukaan endometrium yg menyebabkan pendarahan berpanjangan. Contoh herba astringent yg kuat adalah ibu kunyit, manjakani, daun bidara, asam keping dsb. Dengan menambahkan herba astringent ini dalam suatu formulasi atau membuat formulasi berasingan, dapat mengawal pendarahan berlebihan bagi pesakit fibroid dan endometriosis.


Pengambilan herba utk tujuan rawatan fibroid & endometriosis perlu di lakukan dgn cara yg betul agar penyembuhan penyakit berlaku secara dinamik. Iaitu dgn mengurangkan kesakitan atau tekanan penyakit yg dialami pesakit.pentingnya pengambilan dgn dos yang betul serta lebihkan minum air masak, beristirehat, mengambil  makanan asli wholefoods yg seimbang amalkan ulaman,buah2 serta amalkan suplemen vitamin E & C



2015,setelah mendapat izin dari tuan puan testimoni dengan ini sy nak sambung kisah kawan saya ni apa terjadi selepas dia amalkan manjakani

walau bagaimanapun keberkesanannya bukan 100% dari manjakani,semuanya Allah yg tentukan

harap maklum :)


so apa jadi lepas kisah dari testimoni kt atas tu?


Tapi apa kesan selepas beliau amalkan manjakani ada side effect pape x? aha..ikuti perbualan berikut






 

Beliau telah selamat pon selamat lahirkan baby boy pada 15.9.2014 yang lalu.utk perkembangan selanjutnya sy tunggu feedback terkini & akan sy update kemudian.







Popular Posts