Al-Kisah Pengasas Nak Tunjuk Bakat

Seperti yang di janjikan sebelum ini saya selaku pengasas kepada produk KAPSUL MANJAKANI keluaran syarikat MAJUPHAL ENTERPRISE nak share la sikit cara-cara nk proses ni.sebab ada dari kalangan customer yang bertanya
"akak buat manjakani ni gesek kt bontot pasu ke" hehehehe jangan marah...
Saya proses sebulan 4-10kg pembuatan nya dari proses membasuh semua mengambil masa lebih kurang 1minggu untuk di siapkan.jika saya gesek kat bontot pasu mmg siap dek non hhehehe.ok jadi saya akan tunjukkan cara kami proses ye.


*** CARA INI ADALAH SEKADAR RUMUSAN KEPADA SEMUA PROSES YG KAMI JALANKAN NAMUN KAEDAH PENGGUNAAN MESIN KHAS TIDAK KAMI TUNJUKKAN DI SINI YA ***

MEMBASUH & MENGERING


Sebelum di basuh saya akan masukkan ke dalam dulang untuk buang bendasing seperti batu,daun,kayu-kayu halus kemudian saya akan basuh menggunakan air mineral sehingga bersih biasanya utk 1kg manjakani proses membasuh akan di ulang sebanyak 4x sebelum di jemur.gambar di atas adalah gambar manjakani yang telah siap di keringkan


MENGETUK & MENGASING


Proses di atas saya menggunakan lesung batu proses ini bagi mengeluarkan lebah yang tetinggal dalam setiap buah manjakani.Ini antara proses paling rumit & memerlukan pemerhatian yang tinggi kerana proses utk mengasingkan bangkai lebah ini perlu di buat di bawah sinaran lampu atau cahaya yang terang.bangkai lebah tersebut anda dapat lihat seperti di atas.setelah selesai proses ini hasilnya adalah seperti di bawah 




MENGISAR






Ha gambar-gambar kt atas ni saya proses menggunakan mesen khas bukan pakai lesung tau hehehe


MENAPIS



Untuk proses menapis ni mmg kene pakai mask kalo xpakai mask maka memang tekak xmampu nak menanggung pahit,hidung sumbat dek debu nya.seperti yang anda lihat saya melakukan proses tapisan yang pertama untuk mengasingkan lebihan yang keras.selepas itu baru tapisan kali kedua di buat menggunakan tapis yang lebih halus 



Hasil terakhir sebelum di kapsulkan




HAPPY VIEWING GUYS!!!!

RM30 SEBOTOL 50BJ
SMS/WHATSAPP 0127328203



Popular Posts