Buasir Ketika Mengandung & Selepas Melahirkan

Assalamualaikum

Saya sering mendapat pertanyaan dari ibu-ibu mengandung yang mengalami masalah buasir tak kurang juga yg alaminya selepas bersalin.
Pasti anda risau jika terjadi sedemikian.Namun pelbagai cara & rawatan baik alternatif mahupun moden boleh di cuba.
Dari ujian klinikal yang di jalankan manjakani ( Quercus Infectoria) amat sesuai di gunakan untuk mengatasi masalah ini.
Menurut sumber perubatan kuno Unani (ayurveda) manjakani di gunakan bagi mengatasi masalah di dalam usus,berak berdarah,prolapse rektum & yang berkaitan dengannya


Terdapat 4 peringkat buasir

  
Tahap 1
Berlaku pendarahan dan bengkak menonjol keluar.
Tahap 2
Disebabkan oleh pergerakan usus, bengkak akan keluar tetapi secara spontan akan masuk balik kat dubur tu.
Tahap 3
Keadaan yang sama seperti tahap dua, tetapi bengkak tersebut akan hanya berada di dalam setelah ditolak masuk secara fizikaal
Tahap 4:
Darah pekat keluar, menyebabkan rasa sakit dan susah untuk meneran. Buasir akan berada di luar kawasan dubur. Memang sakit dan perlu  dibedah 





MENGAPA PILIH MANJAKANI SEBAGAI PERUBATAN ALTERNATIF?

1.      Agen Anestetik setempat 

2.      Pengecut saluran darah setempat 

3.      Pengurangan kerengsaan atau kegatalan 

4.      Astringen yang mengurangkan insipadu sel-sel 

5.      Pengurangan kesakitan dan kegatalan 


Local Anesthetic

Agen anestetik atau bius setempat bertindak mengurangkan rasa sakit, gatal, pedih dan kerengsaan pada bengkak buasir melalui halangan kepada penyampaian isyarat sakit yang disampaikan oleh sistem saraf. Kebiasaannya penggunaan agen ini akan menyebabkan timbulnya rasa kebas pada bahagian yang sakit. Agen ini hanya digunakan pada buasir luaran kerana deria saraf hanya tertumpu pada bahagian luar dubur sedangkan saraf yang sama tidak terdapat pada bahagian dalaman dubur. Contoh ubat yang mempunyai tindakan menghilangkan rasa sakit adalah benzokain yang diletakkan pada buasir. 


Pengecutan saluran darah setempat  
Pengecutan saluran darah akan menyebabkan saluran darah yang terdapat pada kawasan dubur mengecut dan seterusnya menyebabkan bengkak buasir turut mengecut. Pemahaman mengenai tindakan ubat ini mudah difahami dengan mengambil contoh pengurangan air sungai yang dikawal oleh sebuah empangan. Sekiranya air sungai yang disekat mengalir, maka paras air sungai akan menurun sama seperti bengkak buasir yang reda akibat pengurangan bendalir yang masuk ke kawasan tersebut. Contoh ubat yang dikategorikan sebagai pengecut saluran darah adalah noradrenalin pada kepekatan 0.005 hingga 0.001 peratus yang disapukan pada bengkak buasir. Di samping itu, ubat ini juga meredakan rasa gatal pada bengkak buasir melalui kesan bius yang lemah. 


Pengurangan kerengsaan atau kegatalan 

Pengurangan kegatalan dengan cara menahan kehilangan air serta lembapan kulit menyebabkan timbulnya rasa gatal akibat kulit yang kering. Apabila darjah lembapan meningkat, bengkak menjadi lembut yang seterusnya mengurangkan kesakitan disebabkan tekanan yang terbentuk di atas bengkak buasir.


Astringent

Astringen boleh digunakan untuk membersihkan buasir, sebagai ejen-ejen ini menyebabkan pengumpalan sel-sel di sekitar kawasan dubur dan dalam lapisan dubur itu sendiri. Ini kemudiannya menyebabkan kulit menjadi kering, yang boleh mengurangkan  kesakitan dan sensasi rasa panas yang menyebabkan buasir .


Antiseptik 

Antiseptik digunakan untuk merawat buasir dengan menghalang pembiakan bakteria di sekitar kawasan yang bengkak



Rawatan Tradisional Merawat Buasir


Masalah buasir bole berterusan sehingga selepas tempoh berpantang.Jika masalah ini di sertai dengan najis berdarah eloklah di lakukan "sitz bath" (rendam punggung) dengan menggunakan rebusan air daun sireh,manjakani & garam kasar

                                       

Setelah usai sapukan kawasan yg mengalami bengkakan buasir dengan campuran manjakani & kunyit yang telah di tumbuk.

Berikut beberapa contoh customer yg berjaya ubati buasir














Sebotol hanya RM30 
sms/whatsapp 0127328203







Popular Posts